Форми і методи роботи з обдарованими дітьми
Найважливішою проблемою нашого суспільства є збереження і розвиток обдарованості. Перед учителями постає основне завдання: сприяти розвитку кожної дитини. Тому важливо встановити рівень здібностей та їх різноманітність але не менш важливо вміти правильно здійснювати їхній розвиток.
В обдарованих дітей чітко виявляється потреба в дослідницькій і пошуковій активності — це одна з умов, що дозволяє учневі зануритися в творчий процес навчання і виховує в ньому жагу до знань, прагнення до відкриттів, активної розумової праці та самопізнання. У навчальному процесі розвиток обдарованої дитини слід розглядати як розвиток її внутрішнього діяльнісногопотенціалу, здатностібути автором, активним творцем свого життя, уміти ставити мету, шукати способи її досягнення, бути здатним вільно обирати і відповідати за нього, максимально використовувати свої здібності.
Саме тому методи і форми роботи вчителя повинні сприяти розв'язанню поставлених завдань. Для цієї категорії дітей застосовуються такі методи роботи:
•дослідницький;
•частково-пошуковий;
•проблемний;
•проектний.
Ефективними є такі форми роботи з учнями, як:
*предметні олімпіади
*інтелектуальні марафони
*творчі конкурси і вікторини
*словесні ігри і забави
*проекти з різної тематики
*рольові ігри
*індивідуальні творчі завдання
*інтелектуальні ігри: «КВК» «Ерудит» «Найрозумніший» «Колесо фортуни»
*конкурси знавців математики та логічного мислення
*ребуси, кросворди, головолом.
Виявлення обдарованих і талановитих дітей - тривалий процес.К. Ушинський стверджував, що «Учень - це не посудина, яку треба наповнити, а факел, який треба запалити». Тому доцільно використати поради щодо розвитку здібностей учнів.
Як розвивати творчі здібності обдарованих дітей
*Підхоплюйте думки учнів й оцінюйте їх одразу, наголошуючи на їх оригінальності.
*Підкреслюйте інтерес дітей до нового.
*Навчайте дітей систематичної самооцінки кожної думки. Ніколи не відкидайте її.
*Виробляйте у дітей терпиме ставлення до нових понять.
*Не вимагайте запам’ятовування схем, таблиць, формул, одностороннього рішення там, де є багатоваріативні способи.
*Культивуйте творчу атмосферу — учні повинні знати, що творчі пропозиції, думки клас визнає, приймає їх, використовує:
"Учіть дітей цінувати власні та чужі думки. Важливо занотовувати їх у блокноті.
*Іноді ровесники ставляться до здібних дітей агресивно, тому це необхідно попередити. Найкращим засобом є пояснення обдарованій дитині, що це може статися, і розвивати у неї терпимість і впевненість.
*Пропонуйте цікаві факти, випадки, технічні та наукові ідеї.
*Розсіюйте страх у талановитих дітей.
*Стимулюйте та підтримуйте ініціативу учнів, самостійність. Пропонуйте проекти, що можуть захоплювати.
*Створюйте проблемні ситуації, що вимагають альтернативи, прогнозування, уяви.
*Створюйте в школі періоди творчої активності, адже більшість геніальних рішень з'являється саме в такий момент.
*Допомагайте опановувати технічні засоби для записів.
*Розвивайте критичне сприйняття дійсності.
*Учіть доводити розпочате до логічного завершення.
Коментарi